Kliknutím zobrazíte větší mapu
"Přesně v duchu vašich titulků "Dobrá zpráva", "Špatná zpráva" se s vámi chci podělit o svůj postřeh z místa bydliště ve Stodůlkách-Hájích na Plzeňské," píše pan Petr Svoboda. "V uvedené ulici bydlím od svého narození. V době mého dětství vedla kolem řady rodinných domků pouze prašná cesta a kolem samá zeleň a pole. Na této cestě každé dítě udělalo své první pokusy na kole. Od té doby uplynulo několik desítek let. Chodník je asfaltový a místo polí stojí sídliště Řepy s několika tisíci obyvateli. "Dobrá zpráva" je ta, že z chodníku byla zřízena cyklostezka. Dobré pro děti, které nemusejí na nebezpečnou silnici a v klidu absolvují s rodiči své první pokusy a jízdy na kole. "Špatná zpráva" je, že po uvedeném chodníku se řítí (a to doslova) vysokou rychlostí nezodpovědné dospělé osoby zejména v období jara, léta a pěkného počasí. Kam asi na poměrně úzkém chodníku (cca 2 m) uhne stará osoba, matka s kočárkem či obyčejný chodec? Ten, kdo podepsal zřízení zmíněné stezky pro cyklisty, se asi nepřišel podívat na to, zda zmíněná komunikace byla opatřena dělícím pruhem, jako je tomu v našich i evropských vyspělých městech. Nebo snad Praha 13 se mezi tato neřadí ? Osobně se domnívám, že naše městská část je jednou z nejudržovanějších a nejhezčích v celé Praze."
Vzhledem k tomu, že dopisů týkajících se cyklistických tras a stezek přišlo do redakce více, zašli jsme si na toto téma popovídat s Miroslavem Jírou z Odboru dopravy Úřadu MČ Praha 13.
"Stezky pro smíšený provoz cyklistů a pěších (označené svislými dopravními značkami C9a "Stezka pro chodce a cyklisty a C9b "Konec stezky pro chodce a cyklisty) jsou v naší městské části vedeny především sídlištní zástavbou, a to na Lužinách, ve Stodůlkách a Nových Butovicích. Ty jsou v současné době součástí cyklotrasy Řepy - Hlubočepy, která je začleněna do celoměstského systému cyklistických tras. Na území MČ Praha Řepy navazuje na trasu ve směru Liboc - Veleslavín do Divoké Šárky. V jižní části pak na cyklistickou trasu, která je vedena z centra hlavního města ve směru Smíchov, Chuchle, Radotín.
U metra Luka začíná druhá cyklotrasa, která vede přes MČ Praha Řeporyje, za územím hlavního města pokračuje dále na Karlštejn.
Pane Jíro, úvodem bychom si měli říci, jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou.
Velmi jednoduše řečeno je to tak, že cyklotrasa je opatřena příslušnou dopravní značkou udávající směr a vzdálenost a je vedena i po pozemních komunikacích, kde se pohybují i jiné dopravní prostředky. Stezka pro cyklisty je označena dopravními značkami C8a "Stezka pro cyklisty" a C8b "Konec stezky pro cyklisty", stezka pro chodce a cyklisty výše uvedenými dopravními značkami C9a a C9b a jsou odděleny od automobilové dopravy.
Jak chodec pozná, že se pohybuje na cyklostezce a musí tedy počítat s pohybem cyklistů?
Jak už jsem řekl, stezky pro cyklisty a stezky pro chodce a cyklisty musí být označeny dopravními značkami. V těchto místech by se měli všichni pohybovat opatrněji a vzájemně se respektovat. Pravidla přesně stanoví § 57 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
Vraťme se k výše uvedenému dopisu. Kdo je zřizovatelem a kdo se stará o údržbu cyklostezek a cyklotras?
Cyklistickou trasu Hlubočepy - Řepy, která je mj. vedena i po zmíněné pozemní komunikaci (chodníku kolem Plzeňské ulice), stanovil odbor dopravy MHMP. Trasa byla bohužel realizována bez koordinace s kompetentními orgány MČ Praha 13. Jelikož zastáváme obdobné stanovisko jako pan Svoboda, zaslali jsme naše připomínky k cyklistické trase Ústavu dopravního inženýrství hl. m. Prahy (ÚDI), na který byla agenda rozvoje cyklistických tras a stezek na území hlavního města v minulém roce převedena.
Na základě zaslaných připomínek budou na dotčené komunikaci dopravní značky C9a i C9b demontovány a dojde i k částečné změně trasy v oblasti Stodůlek-Hájů. Při jednání se zástupci ÚDI hl. m. Prahy jsme též navrhli možnost rozšíření stávajícího chodníku tak, aby mohl být oddělen pruh pro cyklisty a pro chodce. Vzhledem k výši finančních prostředků, které jsou určeny pro rozvoj cyklistických tras na území hlavního města a celkovým požadavkům jednotlivých městských částí na jejich rozvoj, nelze tyto stavební úpravy realizovat v nejbližším období. Údržba převážné části stezek pro cyklisty a cyklistických tras na území MČ Praha 13 je v kompetenci Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a to včetně údržby dopravního značení. Pouze na komunikacích, které jsou svěřeny MČ Praze 13, zajišťuje opravy a údržbu příslušný odbor (odbor investora MČ, odbor životního prostředí).
Počet cyklistů se zvyšuje. Uvažuje se o zřízení nových cyklotras nebo cyklostezek případně o prodloužení stávajících?
Odbor dopravy se pochopitelně k rozvoji cykloturistiky přiklání. Věříme, že i při dostavbě Centrálního parku bude dán tomuto způsobu sportovního vyžití určitý prostor. Ale pochopitelně i zde záleží na financích.
|