Jak se rodila nová radnice Prahy 13

Úřad městské části Praha 13 se dočkal nového sídla. Stavba radnice trvala necelé dva roky - základní kámen byl položen 1. června 2001. Poté následovala celá škála různě náročných stavebních prací, které postupně směřovaly k dnešní tváři budovy, která se stala atraktivní dominantou Slunečního náměstí. V těchto dnech se provádějí poslední dokončovací práce, přijde na řadu úklid a koncem května stěhování. V době příprav na tento důležitý moment jsme položili pár otázek k budoucnosti i minulosti třem z mnoha zainteresovaných osob.

Bc. David Vodrážka, starosta Prahy 13

Kdo všechno se do nové radnice přesune?

Do nové radnice se stěhují všechna detašovaná pracoviště úřadu, tedy Ovčí hájek, Hostinského a Běhounkova. To znamená, že celý úřad bude pod jednou střechou.


V čem jsou podle vás hlavní přednosti nové radnice?

Přednost pro úředníky i občany je samozřejmě v tom, že vše je v jedné budově. Občan si může při jedné návštěvě vyřídit všechny své věci - navíc se chystá rozšíření úředních hodin na další dva dny.


Co přinese nová radnice návštěvníkům? Zvýší se kvalita služeb pro občany?

Dosavadní panelákové prostředí úřadu je neutěšené a k návštěvníkům není moc přívětivé - neumožňuje např. z bezpečnostních a požárních důvodů postavit na chodbu pro občany křesla. V nové radnici budou mít občané i úředníci rozsáhlé sociální zázemí, občerstvení ve 3. podlaží, ale i samostatnou radniční restauraci. Lepší možnosti poskytne radnice také v oblasti informací - informační kancelář bude v recepci hned v přízemí. Věřím, že nová radnice bude důstojným sídlem úřadu a místem komunikace s občany.

JUDr. Kateřina Černá, tajemnice úřadu


Jak dlouho stěhování úřadu potrvá? Máte stanoven nějaký plán "postupu"?

Stěhování by mělo trvat přibližně týden. Přesný plán má velkou návaznost na přesun systému výpočetní techniky a jeho oživení, přepojení telefonů, což je při asi 260 pracovnících úřadu poměrně náročná technická operace. Uděláme vše pro to, aby výpadky fungování úřadu byly minimální.


Jak budou jednotlivé odbory umístěny? Vychází "zasedací pořádek" vstříc návštěvníkům úřadu?

Samozřejmě. Dole budou přepážková pracoviště, to znamená - ověřování, pasy, občanské průkazy, sociální dávky. Umístění pracovišť je uspořádáno tak, aby v jednotlivých patrech sídlily odbory, které spolu komunikují a mají společné některé oblasti působnosti. V posledním patře má kancelář pan starosta, v pátém patře zástupci starosty, ve čtvrtém patře tajemník. V těchto patrech pak sídlí odbory navazující na příslušné členy vedení úřadu.


Pro pracovníky úřadu to bude také změna, dosud sídlili v panelákových bytech. Těší se nebo mají obavy?

Někteří se těší, jiní mají z moderní budovy obavy. Já věřím, že praxe ukáže, že jejich obavy byly zbytečné.

ing. Milan Dvořák, předseda výboru pro dostavbu radnice

Kdy vlastně vznikla myšlenka na stavbu nové radnice?

Pokud mě paměť nešálí, bylo hned v počátku 90. let, kdy vznikla samostatná městská část s vlastní samosprávou - Jihozápadní město. Určitě při prvním zasedání nového zastupitelstva na podzim roku 1994 bylo přijato usnesení, že jednou z priorit je výstavba nové radnice.


Bylo umístění radnice jasné od začátku?

V počátečních úvahách se mluvilo o několika lokalitách, zásadním kritériem bylo vlastnictví pozemků a přístupnost pro občany. Myslím, že lokalita, kde stojí nová radnice, toto opravdu splnila.


Na začátku jste vybírali z několika projektů, čím se lišily? Čím zejména byl zajímavý ten, který byl nakonec realizován?

V roce 2000 proběhla soutěž o návrh radnice. Zajímavé byly tři projekty, dva z nich si byly dokonce trochu podobné oválným tvarem, třetí byl koncipován podobně jako okolní zástavba. Nakonec byl vybrán projekt ing. arch. Haaseho ze společnosti Spojprojekt, který splnil zadaná kritéria, je zajímavý neobvyklým řešením tvaru a vychází vstříc potřebám návštěvníků.


Jaké datum lze považovat za začátek stavby?

Faktickou realizaci jsme zahájili v březnu roku 2001 úklidem staré deponie na místě, kde radnice stojí. Ještě na jaře byla hloubena stavební jáma a položeny podkladní betony a od října 2001 jsme zahájili vlastní stavbu s firmou Skanska CZ.


Kolik firem, kolik pracovníků se na stavbě podílelo?

Když to vezmu podle objemu odvedených praci, měla nějvětší podíl společnost Skanska CZ, která provedla cca 60% prací. Pak se podílelo 7 firem rozsahem prací od 5 do 30 milionů Kč a asi 15 firem s nižším rozsahem prací. Dále sem musíme zahrnout i projektanty, autorské dozory, geologická a geotechnická měření a v neposlední řadě technický dozor investora. V průběhu celé výstavby se podle mého názoru na stavbě vystřídalo kolem 500-600 pracovníků.


Co bylo při stavbě největším problémem?

Největším problémem, což je dáno množstvím dodavatelů, bylo koordinovat všechny firmy, aby vše probíhalo hladce a bez zbytečných nákladů.


Co naopak považujete za největší úspěch?

Že je konec dubna a radnice je hotová. Především našim spoluobčanům přeji, aby se jim líbila, nemyslím jen tvarem a provedením, ale duchem vstřícnosti a porozumění ze strany všech úředníků.

Omezení provozu úřadu v době stěhování

V souvislosti s náročným stěhováním Úřadu městské části Praha 13 ze tří současných objektů (Ovčí Hájek, Běhounkova, Hostinského) do nové radnice na Slunečním náměstí předpokládáme, že v týdnu od 26. do 30. 5. nebudou k dispozici úřední dny pro občany. Dále dojde k omezení provozu v pondělí 2.6., kdy budou úřední hodiny z organizačních důvodů končit ve 12,00 hodin. Další informace budou v případě jakýchkoliv změn občanům včas sděleny.

Připravil: Samuel Truschka
Foto: Petr Krajánek a autor